Dagens gang

Mellem 7.15 og 9.00 har børnene mulighed for at få serveret morgenmad. Ofte opbygger de deres egne morgenritualer og lege, men vi lægger vægt på, at der i tidsrummet, hvor der bliver afleveret børn, er en rolig og rar stemning. Det er vigtigt, at forældrene tager den nødvendige tid til at aflevere i samarbejde med pædagogerne, og at pædagogen skaber kontakt med såvel barn som forældre.

I løbet af morgnen åbner tumleren, hvor der er mulighed for fri motorisk udfoldelse. Vi ser helst ikke at man aflevere sit barn i tumleren, men hellere på stuen, hvor der er bedre mulighed for voksenkontakt. Børnene begynder selv, eller sammen med en voksen at etablere deres legegrupper og aktiviteter, så som spil, højtlæsning, perler, maling o.s.v.

FORMIDDAG

Kl. 9.30 skal de sidste børn være kommet, og herefter planlægges dagen i forhold til årstid, vejr, antallet af børn og voksne, morgenens forløb, planlagte aktiviteter og læringsforløb og de aktuelle interesser, behov og ønsker i gruppen. Det meste legetøj og mange materialer står i børnehøjde, så børnene selv kan gå i gang og de giver på den måde inspiration til hinanden. Pædagogernes kendskab til det enkelte barn betyder, at hun kan støtte barnets individuelle udviklingsproces ved at motivere og støtte barnet med relevante tilbud om lege og aktiviteter. For det meste vil der være en gruppe ude og lege eller på tur. Vi er opdelt i mindre grupper flere gange om ugen.

FROKOST

Ca. kl. 11.30 har vi fælles frokostbord, hvor der spises i små grupper. Der er faste spisegrupper, der gælder ca 1 måned. Der drikkes vand til frokost. Spisningen skal være en hyggelig og rolig stund midt på dagen, og der gælder almindelige, fornuftige regler, hvad angår bordskik, tilpasset børnenes alder. Efter frokost har vi ”læsetime”. Børnene kigger i bøger, og der læses højt i mindre grupper. Det giver en god  pause midt på dagen og sikre at alle får læst højt hver dag.

EFTERMIDDAG

Bagefter fortsætter dagens aktiviteter og den sidste gruppe børn tager på tur eller legeplads.

Ca 14.15 serveres frugt, brød, grøntsager, mælk og vand. Efter frugt holder vi som oftest læsetime, eller lytter fælles på lydbog, dette giver en god pause sidst på dagen

I løbet af eftermiddagen bliver tumleren lukket. Når børnene bliver hentet, giver forældrene sig gerne god tid for at skabe en rolig overgang mellem børnehave og hjem. På tavlen i entreen er dagens aktiviteter beskrevet -  ture, aktiviteter, fødselsdage, nye børn og voksne. I øvrigt informeres forældrene om dagens forløb i det omfang, pædagogerne har tid til dette under hensyntagen til resten af børnegruppen.

UDE-AKTIVITETER

Til en almindelig børnehavedag hører, at man skal ud og lege eller på tur - det giver frisk luft, motorisk udfoldelsesmulighed og aflaster vores trange plads. Årstiden har stor indflydelse på dagenes forløb. Således vil forår og sommer have flere dage, hvor vi er på heldagstur eller er ude på legepladsen både formiddag og eftermiddag.

Hvad angår aktiviteter både inde og ude, deler vi os op i små grupper så meget som muligt. Det øger overskueligheden, intimiteten og synliggør det enkelte barn. Desuden formindsker det støjen og forbedrer dermed det psykiske miljø. Grupperne er sammensat ud fra børnenes behov, for eksempel i forhold til relationer, interesser og dagsrytme.

Under transport og på ture øges sikkerheden og trygheden ved at færdes i små grupper, hvilket skal prioriteres højt. Vi foretrækker kvalitet fremfor kvantitet - børnene er vant til at skiftes til at komme på tur, og til fødselsdag, og de børn, der bliver hjemme, oplever også fordelene ved at være  i en lille gruppe.

I hverdagens praktiske aktiviteter organiseres opdeling af grupper for at undgå stress og uoverskuelighed – f.eks. ved måltider, når vi skal ud og ind efter tur, i garderoben  o.s.v.

TURE

En “tur” kan være spadseretur på Volden eller Christianshavn, bytur, museumsbesøg, teatertur, besøg på biblioteket, skovtur eller andre legepladser med gode bevægelsesoplevelser. Ca 2-3 gange om ugen er vi på vores egen legeplads i gården. Turene noteres i vores turbog, så vi sikrer, at alle børn får et varieret tilbud. Forældre er altid velkomne til at se vores turbog.