Eksternt samarbejde

Sprog-screening af børn på 3 år og 5 år

Det er institutionens opgave at sprogvurdere børn med et formodet behov for en sprogunderstøttende indsats. Ud fra testen tilrettelægges en målrettet pædagogisk indsats.

Christina er uddannet sprogansvarlig, har ansvaret for at lave de nødvendige tests og deltager i opfølgende uddannelse og supervision af forvaltningens sprogvejleder. Screening foretages kun med forældres samtykke. I forbindelse med testen bedes forældrene også udfylde et skema om barnets sprog.

Hvis personalet mener der er behov for det, kan vi med forældrenes samtykke bede talepædagogen  komme i børnehaven og lave en sprogtest af barnet. Hvis det er nødvendigt, giver talepædagogen undervisning i børnehaven.

Desuden samarbejder vi med en tilknyttet psykolog fra PPR som vi kan tilkalde efter behov.

Børne-og ungdomsforvaltning, Distrikt Indre By

Vores Pædagogiske konsulent  yder vejledning til personalet om pædagogiske forhold. Den pædagogiske konsulent fører endvidere tilsyn, der skal sikre, at børnehaven lever op til den kvalitet, der er bestemt i dagtilbudsloven, Københavns kommunes mål og rammer og arbejdsmiljølovens bestemmelser. Tilsynet udføres en gang årligt.

Samarbejde med skole og fritidshjem

Vi samarbejder samarbejder med Christianshavns skole og de lokale fritidshjem i forbindelse med overgang til skole og fritidshjem.

I den forbindelse har børnehaven en særlig forpligtigelse til at kontakte skole og fritidshjem, hvis vi vurderer, det drejer sig om et barn med særlige behov. Endvidere skal der ske vidensoverdragelse hvis barnet har fået særlig sprogstimulering eller støtte. Samarbejdet foregår med forældrenes samtykke og deltagelse.