Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

til studerende - vores praktikbeskrivelse

PRAKTIKBESKRIVELSE

 

Praktikbeskrivelsen består af 3 hoveddele:

  1. Beskrivelse af praktikstedet
  2. Uddannelsesplan for første praktikperiode 

a)      Pædagogens praksis

  1. Uddannelsesplan for anden og tredje praktikperiode

a)      Specialiseringsmuligheder for Dagtilbudspædagogik

b)     Specialiseringsmuligheder for Skole- og fritidspædagogik

c)      Specialiseringsmuligheder for Social- og specialpædagogik

 

Praktikstedet udfylder de hvide felter. Findes de efterspurgte oplysninger på praktikstedets hjemmeside, er det tilstrækkeligt at henvise til hjemmesiden.

Under de enkelte praktikperioder udfyldes de relevante praktikperioder med beskrivelser af, hvordan man på praktikstedet arbejder med de angivne videns-og færdighedsmål.(De specialiseringsområder, som institutionen ikke tilbyder, kan slettes). 

 

A. Beskrivelse af praktikstedet

 

Skriv i de hvide felter:

Institutionens navn:

Sofiegårdens børnehave

Adresse:

Sofiegade 7, 1418 København K

Tlf.:

32 54 08 20

E-mailadresse:

35448@buf.kk.dk

Hjemmesideadresse:

 

Åbningstider:

Man.- tors. 7.15 – 17 fre. 7.15 – 16.30

Specialiseringsmuligheder på praktikstedet: 

For hurtigt overblik - sæt kryds ved de specialiseringsmuligheder, der er på praktikstedet. De 3 farver går igen nede i skabelonen nedenfor rettet mod de tre forskellige specialiseringsområder.

Dagtilbudspædagogik (Sæt kryds i det/de relevante felter)

X

Skole- og fritidspædagogik (Sæt kryds i det/de relevante felter)

 

Social- og specialpædagogik (Sæt kryds i det/de relevante felter)

 

 

Praktikstedets formål - jævnfør lovgrundlag:

Sofiegårdens børnehave er en selvejende daginstitution, der har indgået driftsoverenskomst med Københavns Kommune. Børnehaven er medlem af organisationen Spia.

Børnehaven er omfattet af lov om dagtilbud. I loven er formål for dagtilbud beskrevet således i § 7. Børn i dagtilbud skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring.

 

Beskrivelse af brugergruppen:

Normalområde 3 – 6 år

To af børnehavens pladser er basispladser reserveret til børn med mindre handicaps, eller andre særlige behov. (www.kk.dk/basispladser)

Antal børn/unge/voksne:

Børnehaven er normeret til 22 børn

1 leder

3 uddannede pædagoger

1 medhjælper

1 lønnede studerende fra Ucc 

Aldersgruppe:

3- 6 år

Arbejdsmetoder:

Kort beskrivelse af praktikstedets pædagogiske praksis herunder teoretiske og metodiske grundlag. (Uddybes senere i relation til uddannelsesplanens videns- og færdighedsmål)

 

Vi vil støtte børnene i, at det i høj grad er dem selv, der bestemmer deres gøremål og aktiviteter. I denne proces skal den voksne lytte, støtte og hjælpe. Gennem sit kendskab til børns udvikling og alder være med til at skabe et miljø, hvor barnet foretager sine egne valg og efterhånden kan strukturere sin egen tid.

Vi vægter læring i børnehaven højt. Vi arbejder ud fra et læringsbegreb, der ser læring som en social proces, hvor barnet skal støttes i at undres, og i at turde have lyst til at eksperimentere. 

Fysiske rammer; ude og inde:

Faciliteter (herunder faciliteter i lokalområdet)

Børnehaven er indrettet i et nedlagt butikslokale i et kollegiebyggeri. Vi forsøger at indrette pladsen så børnevenligt som muligt. Vi tilstræber, at kompensere for de forholdsvis snævre rammer ved at udnytte rummene så fleksibelt som muligt og tilpasse den enkelte børnegruppes behov.

Børnehaven har mulighed for at låne kollegiets fællesrum, og vi bruger i vinterhalvåret festsalen til rytmik. 

Legepladsen i gården deler vi med Sofiegårdens beboer. Børnene er glade for at være hjemme på vores egen legeplads, hvor de har deres egne ting, og vier i gården cirka to gange om ugen. Børnene har ofte deres egne cykler med på legepladsen, og vi forsøger at prioriterer mandag som vores cykeldag.

Vi prioriterer udeaktiviteter og leg på forskellige legepladser med forskellige udfordringer. Mange ture i nærmiljøet med forskellige sanseoplevelser. Voksen planlagte lege – fangelege, boldspil, løbelege på volden.

Ansatte 

(Antal og faggrupper – pædagogisk faggruppe og andre faggrupper)

Uddannede pædagoger og stærkt samarbejde med PPR.

Dato for sidste revidering:

26.11.2015

 

 

 

 

B. Uddannelsesplan

 

Uddannelsesplan for 1. praktikperiode - Pædagogens praksis

Pædagogisk Grundfaglighed - Pædagogens praksis – 1. praktikperiode.

Området retter sig mod deltagelse i pædagogisk praksis inden for det pædagogiske arbejdsområde.

Kompetencemål: De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis.

 

Vidensmål: Den studerende har viden om …….

Færdighedsmål: Den studerende kan ……..

Hvordan arbejder praktikstedet med det? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette? 

 

 

praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver,

anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige

opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde,

 

målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter,

målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder,

 

Evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer, 

Dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, 

 

såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige

betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima.

anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde.

 

 

 

Anbefalet litteratur i 1. praktik:

 

 

 

 

Praktikvejledning i 1. praktikperiode

 

Organisering af praktikvejledning

Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt?

Hvordan inddrages den studerendes portfolio?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C. Uddannelsesplan for 2. og 3. praktikperiode

 

C. Uddannelsesplan for specialiseringen: Dagtilbudspædagogik - 2. praktikperiode

Kompetenceområde: Relation og kommunikation – 2. praktik

Pædagoger med denne specialisering har særlige kompetencer til at arbejde inden for den del af det pædagogiske arbejdsområde, der retter sig mod 0–5-årige. De vil i særlig grad have kompetencer til at skabe og udvikle pædagogiske miljøer og aktiviteter, hvor der på et pædagogisk fagligt grundlag skabes optimale betingelser for et stimulerende og trygt børneliv.

Kompetenceområdet retter sig mod relationer, samspil og kommunikation i pædagogisk praksis med 0-5-årige børn, herunder betydningen af børns forskellige livsbetingelser for trivsel, relationer og kommunikation.

Kompetencemål: Den studerende kan skabe relationer til det enkelte barn og børnegruppen, støtte børnene i at indgå i relationer til hinanden, støtte udviklingen af børns kommunikative kompetencer, beherske professionel kommunikation samt reflektere over sine egne evner til at kommunikere og indgå i relationer.

Vidensmål: 

Den studerende har viden

om …….

Færdighedsmål: 

Den studerende kan ……..

Hvordan arbejder praktikstedet med det? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette? 

 

det 0-5 årige barns forudsætninger og udviklingsmuligheder, herunder børn med særlige behov,

tilrettelægge differentierede pædagogiske aktiviteter gennem analyse af børns forudsætninger, interaktion og kommunikation,

- Ved at den studerende har mulighed for at deltage og engagere sig i det daglige pædagogiske arbejde i samarbejde med resten af personalegruppen med udgangspunkt i institutionens læreplaner.

- At den studerende deltager i det omsorgsmæssige og praktiske arbejde på lige fod med resten af personalet.

- Institutionen tilbyder, at den studerende får en times vejledning en gang om ugen.

- At den studerende kan deltage i de kursusforløb, personalemøder, forældremøder og arrangementer, der finder sted på institutionen. At den studerende efter aftale med vejlederen og leder har gode muligheder for at udføre selvstændige pædagogiske projekter.

- At den studerend får mulighed for at udvikle sig fagligt og menneskeligt og får indsigt i det ”interessante i det almindelige”(Berit Bae).

samspil og interaktion samt relationernes betydning for det 0-5 årige barns leg, læring, socialisering, trivsel og udvikling,

skabe nærværende relationer og understøtte det enkelte barns udfoldelses- og deltagelsesmuligheder i fællesskabet,

I børnehaven lægger vi vægt på, at børnene føler en høj grad af tryghed, dels ved kontakt med de voksne dels ved at være en del af børnehavens fællesskab. Vi ønsker, at børnene skal føle, at børnehaven er deres sted.Den voksne skal lytte til barnet, tage hensyn til, og vise respekt for hvert enkelt barns udviklingstrin, ønsker og behov og kunne rumme barnets følelser. Stemningen i børnehaven skal være præget af anerkendelse, respekt og ansvarsfølelse, hvor der skal tages hensyn til såvel det enkelte barn som hele gruppen. 

Børnene skal have mulighed for at dele sig op i små grupper, hvor de kan opbygge deres venskaber og gennem egne erfaringer og med den nødvendige voksenstøtte for trænet deres evne til social adfærd og konfliktløsning.

Børnene skal opleve, at der vises dem ægte nærvær og omsorg omkring hele deres person fra hjælp til de praktiske ting, en at tale med, at lege med og være sammen med.

dialog og professionel kommunikation,

kommunikere nuanceret, præcist og forståeligt med børn, familier og kolleger,

Vi er en personalegruppe, som lægger vægt på vores faglighed både i vores dialog med forældrene, børn, hinanden og andre faggrupper. Vi er opmærksomme på at vores kommunikationsform er anerkendende og professionel og favner forskelligheder i øjenhøjde og med gensidig respekt.

Så vidt muligt kan den studerende være med til at forberede, gennemføre og evaluere en forældresamtale med vejlederen. Desuden forventer vi, at den studerende deltager på forældremøder og diverse andre forældrearrangementer. For at have kendskab til forældregruppen og øve sig i forældresamarbejde.

For at kunne kommunikere nuanceret, præcist og forståeligt med børnene, ser vi det som en grundforudsætning, at den studerende har kendskab til børnegruppens udviklingstrin og har sat sig ind i relevant litteratur.

 

leg, legeteori og legekulturer

rammesætte børns leg,

Vi arbejder inkluderende i børnehaven ved at sørge for, at alle har en plads i fællesskabet ud fra egne ressourcer. Dette gør vi ved at prioritere tid og plads til børnenes egne og selvorganiserede leg i mindre grupper. Her har de voksne en aktiv og støttende rolle, i form af at støtte børnene i at få kompetencer til at komme ind i en leg og opbygge relationer. Vi træner konfliktløsning ved hjælp af sproget – under hensyntagen til børnenes alder. Børnene hjælpes til at sætte ord på konflikten, hvad de laver, hvordan man kan komme videre. Vi tilrettelægger voksenstyrede lege i større grupper og spiller spil, hvor der skal følges regler, vente på tur og som lægger op til fællesskab. Vi opdeler børnene i aldersblandede og aldersopdelte grupper for at give dem mulighed for at få forskellige erfaringer og deltage i legegrupper. Vi styrker børnene i, at tage hensyn til hinanden i hverdagens forskellige gøremål.

 

 

 

kropslig, kreativ, musisk og 

æstetisk læring og udfoldelse i

pædagogisk praksis 

målsætte, tilrettelægge og evaluere pædagogiske aktiviteter og generelt motivere og understøtte børns leg og æstetiske, musiske og kropslige udfoldelse og

 

Vi tilrettelægger kreative projekter i forhold til børnegruppens udviklingstrin og behov. Børnehaven udsmykkes med børnenes kreative værker, som løbende skiftes ud i takt med årstiderne. Vi bruger byens kulturelle tilbud, hvor børnene bliver præsenteret for museumsbesøg, teaterture og brug af det lokale bibliotek. Vi har mange aktiviteter og traditioner i forbindelse med de mange forskellige højtider – Jul, fastelavn, påske, halloween, tilrettelagt efter børneperspektiv.

Vi prioriterer daglige udeaktiviteter og leg på forskellige legepladser med forskellige udfordringer. Her har den voksne en vigtig og aktiv rolle i at igangsætte og fastholde fælleslege.

omsorg, sundhedsfremmende og forebyggende arbejde.

tilrettelægge, gennemføre og evaluere indsatser for omsorg, sundhed og forebyggelse

Sundhedsfremme:

 

- Mad og ernæring: Børnehavens køkken er et anretter køkken og ikke egnet til daglig madlavning, derfor modtager vi mad cateringfirmaet foodsource (www.foodsource.dk). Der serveres ernæringsrigtigt og mindst 75 % økologisk mad tilpasset børnehavebørn. Gode kostvaner grundlægges ved, at børnene præsenteres for forskellig mad tilpasset årstiderne og at børnene vender sig til mange smage, konsistens, duft osv. Til hverdag spiser og drikker vi sundt, og derfor finder vi det acceptabelt at fejre særlige dage – fødselsdage, afsked og højtider med lidt lækkert og måske sødt i begrænsede mængder. Børnene spiser ved tre borde efter fast bordplan som jævnlig varieres. Det giver ro ved måltidet og skaber et godt fællesskab ved bordet. Der afsættes god tid til måltidet. De voksne spiser sammen med børnene og spiser det samme som børnene. Vi opfordrer til at børnene øver sig i at smøre selv, rækker ting til hinanden, venter på hinanden og at alle er med til at skabe en god og hyggelig stemning ved bordet. Forventningerne er selvfølgelig tilpasset børnenes alder. Alle opfordres til at spise varieret, vi laver små smagsprøver og taler om forskellige slags smage. De voksne er rollemodeller, ligesom børn også er med til at støtte hinanden i at være nysgerrige og prøve at spise noget nyt. Samlet set giver måltidet mulighed for et positivt samvær, der stimulerer appetit, sprog, motorik, sunde madvaner, maddannelse, og social og personlig læring.

- Krop og bevægelse: Til en almindelig børnehavedag hører, at men skal ud og lege eller på tur – det giver frisk luft, motorisk udfoldelsesmuligheder og aflaster vores trænge plads. Vi ser krop og bevægelse som en vigtig del af barnets udvikling. Hvad angå aktiviteter både inde og ude, deler vi os op i små grupper så meget som muligt. Det øger overskueligheden, intimiteten og synliggør det enkelte barn. Desuden formindsker det støjen og forbedre dermed det psykiske miljø. De voksne er med til at planlægge bevægelseslege så som, fangelege, boldspil, løbelege, sjippe i bue, gemmelege, cykellege osv. Her har den voksne en vigtig rolle i at have overblik og kendskab til børnegruppen aktuelle udviklingstrin og være tovholder på legene.

- Nærværd og omsorg

- Trafiksikkerhed

- Skoleforberedelse

 

 

Anbefalet litteratur i 2. praktik: 

”På vej i en anerkendende retning" artikel af Berit Bae

”Børnehavebarnet” Grethe Kragh – Müller og Sofie Kragh – Müller

”Samspil og konflikter” Grethe Kragh – Müller

”Relation i teori og praksis” Tom Richie

”Den pædagogiske kultur” Susan Mørk

” Pædagogens grundbog om børnelitteratur” Caroline Sehested

”Hvor meget udvikling er der lige i altid at være hund?”, ”Hvad tænker du på?” artikler fra ”Bakspejlet” 2013

” Den sårbare inklusion” Tine Basse Fisker

 

 

 

 

Praktikvejledning i 2. praktikperiode

 

Organisering af praktikvejledning

Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt? 

Praktikvejledningen tilbydes en gang om ugen af cirka en times varighed. Vi forventer, at den studerende er forberedt og aktiv deltagende. I starten af praktikken udarbejder den studerende i samarbejde med vejlederen en tidsplan for praktikkens forløb i forhold til de øvrige aktiviteter i børnehaven og for at sikre at målene kan indfries rettidigt.Vejledning sker også på daglig basis i praksis.

Hvordan inddrages den studerendes portfolio? Vi forventer, at den studerende selvstændig opdaterer sin portfolio, fordi det danner grundlag til de ugentlige vejledningstimer.

 

 

 

 

C. Uddannelsesplan for specialiseringen: Dagtilbudspædagogik - 3. praktikperiode

Kompetenceområde: Samarbejde og udvikling – 3. praktikperiode

Området retter sig mod systematisk og videnbaseret refleksion over og bidrag til udvikling og innovation i pædagogisk praksis.

 

 

Kompetencemål: Den studerende skal målrettet kunne tilrettelægge, gennemføre, dokumentere og evaluere aktiviteter og læreprocesser, der støtter barnets trivsel, læring, dannelse og udvikling. I den forbindelse skal den studerende på et fagligt grundlag kunne udfordre eksisterende praksis, afsøge og vurdere alternative muligheder og bidrage til udvikling af pædagogisk praksis.

 

Vidensmål: 

Den studerende har viden om …….

Færdighedsmål: 

Den studerende kan ……..

Hvordan arbejder praktikstedet med det? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette? 

 

 

samfundsmæssige og institutionelle problemstillinger

forbundet med pædagogisk arbejde i dagtilbud,

identificere, analysere og vurdere samfundsmæssige rammer og institutionskulturens betydning for samarbejde, pædagogisk udvikling

og kvalitet,

Deltagelse i p-møder hvor dette drøftes.

 

På en vejledningsgang med leder i børnehaven

 

leg, bevægelse, natur- og kulturoplevelser, digitale medier samt skabende aktiviteters betydning for 0-5 åriges dannelse, trivsel, læring og udvikling,

udvikle det fysiske, psykiske, sociale og æstetiske

børnemiljø,

Se pkt omkring leg, det kreative, kropslige og æstetiske under anden praktik.

 

Der er god plads til selvstændige initiativer

 

Studerende har gode muligheder for at udføre pædagogiske projekter 

 

forandringsprocesser og innovation,

bidrage til udvikling af pædagogisk praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag,

Via sit pædagogiske projekt

Ved aktiv deltagelse på p-møder

 

inddragelse af børn og forældres perspektiv i udviklings- og forandringsprocesser,

inddrage børn og forældres ideer og kreativitet som en del af pædagogiske udviklings- og forandringsprocesser,

Se punkt om kommunikation v. 2 praktik

 

didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering, og

sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder

og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion

over pædagogisk praksis og

Via det pædagogiske projekt den studerende udfører, samt fremlæggelse af dette på p-møde

 

Aktiv deltagelse på p-møder

 

førstehjælp.

udføre grundlæggende førstehjælp.

Vi drøfter beredskabsplan og førstehjælp på en vejledningsgang

 

 

Praktikvejledning i 3. praktikperiode

 

 

Anbefalet litteratur i 3. praktik:

 

 

 

 

Organisering af praktikvejledning

Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt?

Hvordan inddrages den studerendes portfolio?

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C. Uddannelsesplan for specialiseringen: Skole- og fritidspædagogik - 2. praktikperiode

Kompetenceområde: Udviklings- og læringsrum – 2. praktikperiode.

Pædagoger med denne specialisering har særlige kompetencer til at arbejde inden for den del af det pædagogiske arbejdsområde, der retter sig mod børn og unge i 6-18 års alderen. De har i særlig grad viden om børns og unges udvikling, læring samt didaktik og dannelse. Pædagogen har kompetencer til at indgå i skolens samlede aktivitetsområde, herunder i undervisningen samt i det fritidspædagogiske område.

Kompetenceområdet retter sig mod pædagogisk arbejde i forskellige udviklings- og læringsrum dvs. skole- og fritidsinstitutioner, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af og kommunikation om pædagogiske aktiviteter i pædagogisk praksis.

Kompetencemål: Den studerende kan skabe sammenhænge mellem forskellige udviklings- og læringsrum og varetage pædagogiske og didaktiske opgaver i fritidstilbud og skole samt indgå i professionel kommunikation herom.

Vidensmål. 

Den studerende har viden om…

Færdighedsmål: 

Den studerende kan ……..

Hvordan arbejder praktikstedet med det? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette? 

 

professionsfaglig kommunikation, argumentation og samarbejde

kommunikere og samarbejde professionelt med forældre, kolleger, lærere og andre relevante aktører,

 

ledelse af udviklings- og læringsrum, herunder om klasserumsledelse,

motivere, lede og samle børn og unge om konkret læring,

 

didaktik og metodik knyttet til læring,

redegøre for sammenhængen mellem metodiske og didaktiske overvejelser og egen pædagogiske praksis,

 

bevægelsesmæssige, musiske, æstetiske og kreative processers betydning for trivsel, læring og udvikling,

tilrettelægge, gennemføre og evaluere differentierede læreprocesser inden for udvalgte områder, herunder inddrage børn og unges perspektiv,

 

omsorg, sundhedsfremmende

og forebyggende arbejde

tilrettelægge, gennemføre og evaluere indsatser, der styrker forebyggelse samt børn og unges omsorg og sundhed, og

 

6-18 åriges forudsætninger og udviklingsmuligheder, herunder børn med særlig behov.

tilrettelægge differentierede pædagogiske aktiviteter gennem analyse af børn og unges forudsætninger og udviklingsmuligheder

 

Anbefalet litteratur i 2. praktik:

 

 

 

 

 

Praktikvejledning i 2. praktikperiode

 

Organisering af praktikvejledning

Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt?

Hvordan inddrages den studerendes portfolio?

 

       

 

 

C. Uddannelsesplan for specialiseringen: Skole- og fritidspædagogik – 3. praktikperiode

Kompetenceområde: Samarbejde og udvikling – 3. praktikperiode.

Området retter sig mod tværprofessionelt samarbejde og det lovgivningsmæssige og organisatoriske grundlag for pædagogens ansvar og opgaver.

Kompetencemål: Den studerende kan arbejde tværprofessionelt med udvikling af skole- og fritidspædagogik, så børn og unges trivsel, udvikling og læring fremmes.

Vidensmål. 

Den studerende har viden

Færdighedsmål: 

Den studerende kan ……..

Hvordan arbejder praktikstedet med det? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette? 

 

 

 

 

 

institutionelle og organisatoriske rammer for det skole- og fritidspædagogiske arbejde,

agere professionelt inden for de givne institutionelle og organisatoriske rammer for området,

 

 

tværprofessionelt samarbejde med lærere og andre faggrupper, herunder teamsamarbejde og kollaborative fællesskaber,

analysere, vurdere og agere på faglige udfordringer i samarbejdet med lærere og andre faggrupper,

 

praktikstedets organisation i forhold til tværprofessionelt samarbejde,

indgå i samt analysere og vurdere praktikstedets tværprofessionelle samarbejdspraksis,

 

forandringsprocesser og innovation,

deltage i udviklingen af den pædagogiske praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag,

 

didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering, 

sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis 

 

 

førstehjælp.

udføre grundlæggende førstehjælp

 

 

Praktikvejledning i 3. praktik

 

Anbefalet litteratur i 3. praktik:

 

 

 

 

Organisering af praktikvejledning

Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt?

Hvordan inddrages den studerendes portfolio?

 

           

 

 

 

C. Uddannelsesplan for specialiseringen: Social- og specialpædagogik – 2. praktikperiode

Kompetenceområde: Relation og kommunikation - 2. praktikperiode

Pædagoger med denne specialisering har særlige kompetencer til at indgå i social- og specialpædagogisk arbejde med mennesker i forhold til tre overordnede målgrupper:

A. Børn og unge med særlige behov.

B. Mennesker med sociale vanskeligheder.

C. Mennesker med psykiske og/eller fysiske funktionsnedsættelser

Kompetenceområdet retter sig mod pædagogens relationer, professionelle kommunikation og pædagogiske aktiviteter og midler i pædagogisk praksis.

Kompetencemål: Den studerende kan kommunikere professionelt i relation til målgruppen og kolleger og kan på den baggrund gennemføre pædagogiske aktiviteter på et etisk forsvarligt grundlag.

Vidensmål: 

Den studerende har viden

om …….

Færdighedsmål: 

Den studerende kan ……..

Hvordan arbejder praktikstedet med dette? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette? 

 

kommunikationsformer og relationsdannelse, herunder om den professionelle samtale

kommunikere professionelt, etablere og indgå i professionelle relationer til mennesker i udsatte positioner,

 

professionsetik og pædagogiske værdier,

analysere og vurdere etik, magt og ligeværd i sin egen og andres tilgang til det enkelte menneske og til fællesskaber,

 

konflikt- og voldsforebyggelse, konfliktnedtrapning og udadreagerende adfærd,

vurdere konflikter, forebygge og håndtere konflikter samt evaluere indgreb i konflikt- og voldsepisoder,

 

bevægelsesmæssige, musiske,

æstetiske og kreative processers

betydning i den socialpædago-

giske praksis 

tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter inden for udvalgte områder, herunder inddrage børn, unge og voksnes kreativitet og perspektiv 

 

hjælpemidler og professionsteknologier i et lærings- og udviklingsperspektiv.

vurdere og anvende hjælpemidler og professionsteknologier i samarbejde med mennesker med særlige behov med henblik på at understøtte udvikling og læring.

 

Anbefalet litteratur i 2. praktik:

 

 

 

 

 

Praktikvejledning i 2. praktikperiode

 

Organisering af praktikvejledning

Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt?

Hvordan inddrages den studerendes portfolio?

 

 

       

 

 

 

C. Uddannelsesplan for specialiseringen: Social- og specialpædagogik - 3.praktikperiode

 

Kompetenceområde: Samarbejde og udvikling – 3. praktikperiode.

Området retter sig mod samarbejdsrelationer i og udvikling af social- og specialpædagogisk praksis i samspil med målgrupperne.

Kompetencemål: Den studerende kan gennem udvikling af pædagogisk praksis understøtte de tre målgruppers lærings-, udviklings- og omsorgsbehov og perspektiver i samarbejde med relevante aktører.

Vidensmål: 

Den studerende har viden om …….

Færdighedsmål: 

Den studerende kan ……..

Hvordan arbejder praktikstedet med dette? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette? 

 

 

 

 

institutionelle, organisatorske og ledelsesmæssige rammer for social- og specialpædagogiske indsatser,

agere professionelt inden for de givne institutionelle, organisatoriske og ledelsesmæssige rammer,

 

forskellige social- og specialpædagogiske tilgange og metoder,

foretage en faglig vurdering af de metoder, som anvendes på praktikstedet

 

tilgrænsende fagligheder og rammerne for tværprofessionelt samarbejde,

indgå i tværprofessionelt samarbejde om løsningen af konkrete opgaver og/eller problemstillinger,

 

opgave- og ansvarsfordeling mellem målgrupperne, professionelle, frivillige og pårørende,

redegøre for egen faglighed, opgaver og ansvar i et mange facetteret samarbejde

 

 

forandringsprocesser og innovation,

deltage i udviklingen af den pædagogiske praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag,

 

didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering, og

sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis

 

førstehjælp.

udføre grundlæggende førstehjælp

 

Anbefalet litteratur i 3. praktik:

 

 

 

Praktikvejledning i 3. praktikperiode

 

 

Organisering af praktikvejledning

Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt?

Hvordan inddrages den studerendes portfolio?