Det løbende samarbejde

Den løbende dialog

Når barnet starter i børnehaven, opfordrer vi, forældrene til at give sig god tid til indkøring, således at barnet får kontakt med alt det nye under trygge vilkår, men også således, at forældre og personale lærer hinanden at kende.

Til den daglige information bruges også tavlen i gangen og turbogen. Derudover får forældrene ca 6 nyhedsbreve om året. Vi forsøger at orientere om ”projekterne” i dagligdagen og er optagede af, at der skabes sammenhæng i børnenes liv ved f.eks. at aktiviteter i børnehaven giver inspiration til samtaler mellem barn og forældre derhjemme. Vi er interesserede i tilbagemeldinger fra forældrene om deres oplevelse af barnets udbytte af aktiviteterne i børnehaven. Hvis der er noget man som forældre undrer sig over i børnehaven, eller noget man er bekymret over så kontakt os, eventuelt på telefon, eller mail, hvis i vurderer at det er en samtale barnet helst ikke skal involveres i.

Den årlige samtale

Alle tilbydes en årlig forældresamtale.  Her er der  lejlighed til at tale mere overordnet om barnets trivsel og udvikling. Samtalen forberedes på et personalemøde ud fra nedskrevne iagttagelser fra hverdagen. Som afslutning på samtalen nedskrives fokuspunkter om hvordan børnehave og forældre bedst støtter barnets udvikling i det kommende år.

Der udarbejdes hvert år en forældreadresseliste med henblik på at fremme kontakten mellem børnene i fritiden og skabe et netværk mellem forældrene.

Forældremødet

Vi holder 1 forældremøde om året, og vi har en forventning om, at forældrene deltager i dette møde. Vi lægger vægt på, at der gives en orientering fra børnehaven og hverdagen, men udover det skal der være tid til for forældrene at få talt om fælles problemer og lejlighed til at komme med ønsker for hverdagen i børnehaven. Vi drøfter også jævnligt forskellige temaer, det kan være Fri for mobberi, evaluering af projekter i børnehaven. På forældreinitiativ bliver der årligt lavet en fotobog med billeder af alle børn og deres telefonnumre og et gruppefoto. Disse to ting er med til at øge forældrenes kendskab til alle børn i børnehaven og understøtter muligheden for legeaftaler mellem børnene