Indkøring af dit barn i børnehaven

Ventelisteforældre tilbydes rundvisning i og præsentation af børnehaven den første mandag hver måned kl. 13, således at de kan vurdere, om deres forventninger til en børnehave kan tilgodeses hos os.

Inden barnet starter

At få en god start i børnehaven er meget vigtigt for, at barnet kan opnå tryghed og tillid, og det har en stor betydning for barnets trivsel. En god indkøring kræver et godt samarbejde mellem børnehavens personale og forældre. Barnet og forældrene vil få 2 kontaktpersoner blandt personalet, der har ansvaret for den første kontakt og information til barn og forældre. Vi ser meget gerne, at forældrene kommer og besøger os i forbindelse med, at de skal skrive deres barn på venteliste. Man kan da få en rundvisning og ved en samtale med personalet vurdere, om ens barn vil kunne trives hos os. Børnehavens læreplaner kan læses på Københavns kommunes hjemmeside. Efter at forældrene har fået tilbudt pladsen, anbefaler vi, at barnet kommer på besøg med forældrene, således at barnet får mere konkrete billeder på det “at gå i børnehave”.

Indkøring

Vi opfordrer meget forældre til at bruge god tid til indkøring - man får det rigeligt igen i form af glæden ved at aflevere et glad barn om morgenen. Den første dag skal en af forældrene være sammen med barnet hele dagen. Næste dag kan man måske gå fra barnet en kort tid, men kun hvis barnet er indstillet på det og efter aftale med personalet. I de følgende dage kan tiden, hvor barnet er “alene” øges, men det er altid godt, at de første dage ikke er for lange. Det er faktisk vældig krævende at starte et nyt sted med alle de nye oplevelser og krav, barnet skal forholde sig til. Heldigvis har de fleste børn glædet sig til at starte i børnehave, de er vældig nysgerrige efter at se det “nye” legetøj, se på de store børn og selv blive stor. Men vi anser det for meget vigtigt, at barnet føler, at det har kontakt med en eller to fra personalet, så disse voksne kan give hjælp, trøst og tryghed i den første tid. Efterhånden som barnet føler sig mere tryg, vil barnet ”bruge” alle voksne i børnehaven.Som forældre kan man måske føle sig lidt “overflødig” under indkæringen, men det er ikke vores holdning. Tværtimod ser vi det som en fordel, at vi lærer hinanden at kende - det vil give os en bedre forståelse af jeres barn. Vi ser det også som en fordel, at I lærer de andre børn at kende, hvad de hedder, hvad de leger, og hvordan børnene har det med hinanden, og dette oplever man også som forældre ved at “være med” i et par dage.

Hvornår et barn er parat til at sige farvel, er meget individuelt, og det aftaler i derfor med pædagogerne, og det er da tit en fordel at få opbygget et afskedsritual med at vinke o.s.v .

I den første tid kan jeres barn have brug for at sove lur i børnehaven. Dette er der mulighed for i stilleren efter frokost, hvor børnene sover på madrasser og med et tæppe. Vi sørger for at skabe et hyggeligt ritual omkring putningen, og bliver i rummet til barnet er faldet til ro. Herefter tilser vi barnet hver 15 minut (retningslinjer for søvn i KBHs Kommune) Som oftest vil behovet for en lur aftage, og det er meget svingende om der er børn der sover i børnehaven. Personalet er altid åbne for en drøftelse omkring barnets søvnbehov i institutionen.

3-måneders samtale

Når jeres barn har været i børnehaven 3 måneder holder kontaktpædagogerne en samtale med forældrene for at tale om, hvordan indkøringen er forløbet. Her kan man tale om  børnehavens læreplaner og ud fra den stille spørgsmål til vores dagligdag og pædagogiske holdninger.